Wynajem długoterminowy – Eliminacja ryzyk
Bartłomiej Siuchniński, Kierownik Działu Sprzedaży Flotowej Volkswagen Leasing
O wyeliminowanie wszelkich ryzyk związanych z wynajmem długoterminowym pojazdu warto zadbać już na etapie negocjowania z dostawcą warunków i treści umowy. Biorąc pod uwagę fakt, że leasing jest produktem długoterminowym, ważne aby kooperacja obydwu stron opierała się na stabilnej i zgodnej z wzajemnymi oczekiwaniami relacji. Zagrożenia można podzielić na dotyczące samej oferty oraz te związane z treścią umowy ramowej między leasingobiorcą i firmą wynajmu.
Wśród elementów oferty najważniejsze jest ujednolicenie porównywanych ofert w zakresie ubezpieczenia (wieloletnie lub stawka roczna z możliwością zmiany np. w funkcji szkodowości w poprzednim roku), klasy opon czy serwisu (gdzie będą wykonywane przeglądy i naprawy: w ASO czy poza ASO).
W przypadku zapisów w kontrakcie, część punktów zazwyczaj nie wymaga większych zmian - są to przede wszystkim kwestie operacyjne związane z zamawianiem i wydawaniem pojazdów. Więcej kontrowersji dotyczy zwykle rozliczania szkód całkowitych i kradzieży, a także ryzyk, które się z tym wiążą. Do trudniejszych kwestii należy również doprecyzowanie sposobu obsługi samochodów zastępczych.
Swoim klientom sugerujemy także uregulowanie w umowie tak odległych w czasie spraw jak zwrot użytkowanego pojazdu. Szczególnie ważne jest zdefiniowanie tzw. ponadnormatywnego zużycia, które w pewnych okolicznościach może stać się istotnym elementem kosztowym związanym z wynajmem firmowej floty. Rekomendujemy tu stosowanie Przewodnika Zwrotu Pojazdów przygotowanego przez PZWLP oraz szereg własnych działań podejmowanych przez klientów. Nikt przecież nie zadba o samochody lepiej niż osoba zarządzająca firmową flotą i sami użytkownicy aut.
Nadesłał:
MultiComm
|