Europejskie linie lotnicze nie ujawniły w sprawozdaniach finansowych ponad 5 mld euro odszkodowanie
Wraz ze zbliżającym się końcem roku podatkowego linie lotnicze, podobnie jak wszystkie przedsiębiorstwa, sporządzają sprawozdania finansowe. Przewoźnicy bardzo chętnie raportują swoje zyski operacyjne, ale liczby często nie pokazują całej prawdy.
Linie lotnicze, jeśli tylko mogą ukryć temat odszkodowań za opóźnione i odwołane loty, zrobią to! Nie inaczej jest w przypadku raportów okresowych. Eksperci Skycop zdali sobie sprawę, że audytorzy nie biorą pod uwagę nieuregulowanych roszczeń, badając sprawozdania finansowe. Skycop apeluje do audytorów, jako autorytetów w zakresie kontroli, aby zapewnili, że linie lotnicze ujawnią pominięte rekompensaty w swoich bilansach.
W sprawozdawczości nieuregulowane roszczenia powinny być uwzględnione w pasywach i wpisane do rezerwy. Analiza wskazuje, że przewoźnicy unikają wykazywania tych elementów w swoich raportach. Taką praktykę stosuje nie tylko rodzimy LOT, ale również rynkowi giganci m.in. Lufthansa czy AirFrnace. Jeśli nie zostaną utworzone rezerwy na odszkodowania dla pasażerów, to ma to ogromny wpływ na zysk netto. Inwestorzy są wówczas narażeni na poważne ryzyko: te nieścisłe informacje finansowe nie przedstawiają pełnego obrazu sytuacji spółki, a tym samym utrudniają dokonanie rzetelnej oceny jej kondycji finansowej.
„Łączna kwota rekompensat ma istotne znaczenie dla sprawozdawczości finansowej i musi być wykazywana w raportach. Niestety ma ona znaczący wpływ na wynik finansowy netto, dlatego jej wykazywanie jest pomocne w identyfikacji i ograniczeniu ryzyka, planowaniu przepływów pieniężnych oraz skutecznym podejmowaniu decyzji, aby zapobiec katastrofalnym załamaniom, takim jak Monarch i Alitalia w 2017 r. lub Primera, Cobalt i Small Planet Airlines w 2018 r.”, skomentował Jurgis Petrosius, współzałożyciel Skycop.
Najwyższy czas, aby linie lotnicze zaczęły rzetelnie raportować roszczenia z tytułu zakłócenia lotu, a także aby audytorzy podnieśli standardy sprawozdawczości finansowej i wymagania dotyczące rachunkowości linii lotniczych. Nie można dłużej chować trupa w szafie – inwestorzy i udziałowcy mają prawo znać przejrzyste i jednoznaczne informacje na temat kondycji spółek.
Nadesłał:
MultiComm
|