Wrocławskie lotnisko wyemituje obligacje
Port Lotniczy Wrocław podpisał w poniedziałek w Warszawie umowę z Bankiem Pekao S.A. oraz w sprawie emisji obligacji korporacyjnych o wartości 230 milionów złotych. Pieniądze przeznaczone zostaną na rozbudowę lotniska.
Podpisana umowa zakłada emisję obligacji długoterminowych o wartości 185 milionów złotych oraz krótkoterminowych o wartości 45 milionów złotych. Pieniądze będą stanowiły docelowe finansowanie inwestycji wrocławskiego lotniska, w tym budowę nowego terminalu lotniczego. Do tej pory budowa wrocławskiego terminalu, który zostanie otwarty jesienią 2011 roku, była finansowana z kredytu pomostowego. Termin wykupu obligacji długoterminowych ustalono na koniec 2023 roku. Oprócz tego Port Lotniczy Wrocław będzie korzystał z obligacji krótkoterminowych o wartości 45 milionów złotych. Zostaną one przeznaczone na prefinansowanie środków unijnych oraz podatku VAT związanego z realizowanym przedsięwzięciem.
Obligacje są jednym z elementów finansowania wieloletniego programu inwestycyjnego Portu Lotniczego Wrocław o wartości ponad 400 milionów złotych. Umowę z Pekao S.A. podpisano w kilka dni po zawarciu umowy w sprawie dofinansowania unijnego rozbudowy lotniska. Pod koniec marca inwestycja uzyskała wsparcie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w ramach działania 6.3 - Rozwój sieci lotniczej TEN-T. Dofinansowanie unijne dla tego projektu wyniesie ponad 128 milionów złotych.
- Dzięki sprawnym działaniom banku Pekao S.A. udało nam się w bardzo szybkim tempie po uzyskaniu finansowania unijnego zamknąć strukturę finansowania rozbudowy portu. Możemy swobodnie kontynuować budowę terminalu oraz rozpocząć rozbudowę infrastruktury lotniczej - mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. - Jesteśmy dumni, że przedstawiciele wrocławskiego portu wraz z ekspertami Ernst&Young docenili proponowane warunki i doświadczenie banku przy realizowaniu dużych projektów infrastrukturalnych - komentuje Rafał Petsch, Dyrektor Departamentu Instytucji Finansowych i Sektora Publicznego Banku Pekao SA. Umowę na emisję obligacji podpisał z Pekao S.A. Port Lotniczy Poznań-Ławica, bank wygrał także konkursy na finansowanie, organizowane przez lotniska w Łodzi i Modlinie.
Dzięki rozbudowie wrocławskie lotnisko będzie mogło przyjmować co najmniej dwa razy więcej pasażerów. Do dyspozycji podróżnych będzie nowoczesny, cztery razy większy terminal o jednej z największych kubatur w Polsce (330 tys. m3).
Po modernizacji i rozbudowie płaszczyzn lotniskowych oraz dzięki wyposażeniu przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej w nowoczesne urządzenia nawigacyjne, istotnie zwiększą się możliwości operacyjne lotniska. - Wrocławski port będzie mógł obsłużyć 36 operacji lotniczych na godzinę, czyli mówiąc obrazowo, co półtorej minuty możliwy będzie start lub lądowanie samolotu - oblicza Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. Teraz w porcie wykonuje się ok. 12-14 operacji na godzinę. Możliwości operacyjne wzrosną więc trzykrotnie. Jest to parametr bardzo istotny z punktu widzenia obsługi natężonego ruchu samolotów w dniach, w których we Wrocławiu będą rozgrywane mecze w trakcie UEFA EURO 2012.