Popularność leasingu aut rośnie
Michał Dyc, Dyrektor Sprzedaży Detalicznej Volkswagen Bank
Polski leasing trzyma się mocno. Wskazują na to nie tylko dane z mijającego roku czy lat ubiegłych, ale i prognozy na rok 2015. Co decyduje o rosnącej popularności leasingu?
W ciągu ostatnich 20 lat wśród polskich przedsiębiorców wyraźnie wzrosło zaufanie do leasingu, jako zewnętrznego źródła finansowania. Przyczyn tego pozytywnego zjawiska jest wiele. Zacznijmy od edukacji: od dwóch dekad na rzecz popularyzacji leasingu działa organizacja branżowa – Związek Polskiego Leasingu (ZPL). W tym czasie zmieniała się również mentalność Polaków i ich podejście do biznesu. Otwierały się nowe możliwości kontaktów handlowych z całym światem, wchodziły zachodnie wzorce funkcjonowania firm, a Polacy testowali i przyswajali nowinki, wśród nich szeroką dostępność do zewnętrznych źródeł finansowania.
Rosnące zaufanie do samych produktów finansowych oraz do instytucji bankowych i leasingowych było dodatkowo stymulowane fiskalnymi i finansowymi zaletami takich rozwiązań. Obecnie systematycznie rośnie liczba firm korzystających z leasingu, jako jednego z trzech głównych źródeł finansowania firmowych inwestycji, obok środków własnych i kredytu bankowego. Na wzrost popularności leasingu wpływa również szeroka oferta takich produktów na polskim rynku oraz stabilne otoczenie gospodarcze.
Według opublikowanych przez ZPL danych, w strukturze leasingu w Polsce zachodzą zmiany. Rośnie, między innymi, udział samochodów osobowych w rynku leasingu (26 proc.), choć daleko nam jeszcze do średniej europejskiej (47 proc.). Trend wzrostowy jest jednak zauważalny i kwartał po kwartale będziemy zmniejszać ten dystans.
Nadesłał:
MultiComm
|