Sposób na podglądanie konkurencji z myślą o potrzebach klientów


Sposób na podglądanie konkurencji z myślą o potrzebach klientów
2014-02-17
Czy możliwe jest podglądanie działań marketingowych konkurencji? Oczywiście. I to jak najbardziej legalnie. Nie potrzeba do tego ukrytych programów, szpiegowskiej działalności i wyrafinowanych pomysłów. Wystarczy zapoznać się z nowymi aplikacjami na rynku.

Działania marketingowe mają duże przełożenie na wyniki firmy. Wiążą się z wykorzystaniem licznych technik i narzędzi marketingowych, m.in. takich jak ulotki promocyjne, wydawanie newsletterów dla klientów, kampanie SMS-owe, itp. Niejednokrotnie szefowie działów marketingu i sprzedaży zastanawiają się, w jaki sposób konkurencja osiągnęła zamierzony sukces, używając tych samych narzędzi, co oni, gdy tymczasem ich plan się nie powiódł. Gdzie tkwi ich źródło sukcesu? Warto zatem przyjrzeć się bliżej działaniom konkurencji i starać się znaleźć punkt zaczepienia. Jest to już możliwe, dzięki zastosowaniu odpowiedniej aplikacji. Porównanie w ten sposób ofert może sprawić, że zostaną one idealnie dostosowane do potrzeb obecnych i przyszłych klientów firmy.

Przeczytaj również:

Ogrom wiedzy w jednej aplikacji

Obecnie w Polsce dostęp do tego typu aplikacji, która umożliwia przegląd działań marketingowych konkurencji, posiada branża ubezpieczeniowa i bankowa. W najbliższym czasie zostanie również udostępniona telekomunikacji, energetyce, usługom leasingowym, sklepom internetowym i tradycyjnym oraz szkołom języków obcych. Kilka polskich firm już doceniło zalety aplikacji, natomiast inne właśnie testują nowe rozwiązania.

Aplikacja Direct Marketing, bo to właśnie o niej mowa, polega na monitoringu komunikacji marketingowej. Pozwala ona na obserwację działań konkurencji w obszarze marketingu bezpośredniego kierowanego do swoich obecnych i potencjalnych klientów. Dzięki niej firmy mogą uzyskać wiedzę, w jaki sposób konkurencja buduje lojalność wśród swoich klientów i jakie narzędzia wykorzystuje celem pozyskiwania nowych odbiorców swoich usług, porównać jej metody działania za pomocą analizy ofert oraz podejmowanych form i sposobów komunikacji.

Aplikacja umożliwia również uzyskanie m.in. informacji dot. promowanych produktów, profilu konsumentów, kanałów dystrybucji informacji, a także wyglądu graficznego ofert. Dostępne są również komentarze panelistów odnośnie zebranych danych, które umożliwiają ocenę poziomu zainteresowania ofertami przez klientów. Wykorzystując usługę, firmy mogą podjąć właściwe decyzje o zmianie lub dobraniu odpowiednich działań odnośnie promocji własnego produktu. Poprzez interfejs raportowanie gwarantuje m.in. podgląd plików graficznych (skany, zrzuty ekranu, zdjęcia), możliwość zdefiniowania i stworzenie zestawień analitycznych oraz filtrowanie zwartości w trybie graficznym i analitycznym. Obecnie tego typu rozwiązania znajdują na świecie wielu zwolenników. To zupełnie normalne, że firmy przyglądają się poczynaniom konkurencji po to, aby nie zostać za nimi w tyle. Dzięki tego typu aplikacjom firmy często mają też okazję zapoznać się z nowymi narzędziami, które wykorzystała konkurencyjna firma. I nie chodzi tu o skopiowanie ich działań, co o stworzenie własnych, lepszych  sposobów na osiągnięcie sukcesu i stworzenie oferty dopasowanej do klientów.

O wszelkie dane, które zawiera aplikacja Direct Marketing, dbają paneliści. Jest ich obecnie 50, natomiast docelowo planowanych jest 500. Dostarczają oni na bieżąco wszelkie informacje obejmujące dane m.in. z e-mailingu, serwisów www, newsletterów, materiałów promocyjnych przesyłanych drogą elektroniczną oraz pocztą tradycyjną, akcji specjalnych i lojalnościowych, ofert promocyjnych i propozycji nowych produktów. Prowadzą oni również badania poprzez bezpośredni kontakt telefoniczny oraz wizyty w placówkach danej firmy. Ich komentarze dotyczą zrozumiałości i czytelności informacji, jej kompletności, aktualności oraz zainteresowania ofertą. Taka ocena sytuacji dodatkowo wspomaga analizę danych i podjęcie właściwej decyzji przez firmę.

Przydatna analiza

Stosowanie tego typu aplikacji stało się bardzo popularne wśród firm za granicą, zwłaszcza w Niemczech i  Francji. Korzyści są obustronne zarówno dla firm, jak i ich klientów.  Szczegółowa analiza danych umożliwia zbadanie preferencji konsumentów i pozwala  dostosować ofertę do ich potrzeb we właściwy sposób. To z kolei ma przełożenie na wyniki sprzedaży danej firmy. 

Coraz bardziej zauważalna jest konieczność targetowania klientów w związku z przepływem dużej liczby komunikatów do nich adresowanych. Jego brak może spowodować zniechęcenie klienta do ofert firmy i traktowanie ich jako niepotrzebny spam. Dlatego te aplikacje pomagają wyodrębnić najważniejsze aspekty komunikacji marketingowej i realne zapotrzebowanie konsumentów. Jednocześnie usprawniają wszelkie działania marketingowe oraz sposób dotarcia do klientów. Niejednokrotnie są też źródłem wiedzy o nowo powstałych narzędziach marketingowych lub inspiracją do nowych pomysłów.

Autorem publikacji jest Beata Pałczyńska-Łukawska
z agencji badawczej ABR SESTA.



Nadesłał:

Paweł Kajetanowicz

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl