Przełomowy rok PragmaGO
Spółka podsumowuje sukces emisji obligacji w 2023 r.
W 2023 roku PragmaGO z powodzeniem zadebiutowała jako emitent obligacji niezabezpieczonych. Spółka przeprowadziła pięć emisji (cztery prospektowe i jedną skierowaną do ograniczonego grona inwestorów), w których przydzieliła obligacje o łącznej wartości 97 mln zł. Wartość popytu na obligacje prospektowe wyniosła 189 mln zł, ponad 2-krotnie przewyższając wartość ofert. Wszystkie emisje prospektowe Spółki w 2023 roku zostały zamknięte z redukcją popytu od 48% do niemal 66%.
„To był przełomowy rok. Dołączyliśmy do elitarnej grupy dużych, wiarygodnych i rozpoznawalnych podmiotów, które potrafią pozyskiwać dług z rynków kapitałowych bez zabezpieczeń. To potwierdzenie, że obrany kierunek rozwoju jest słuszny. Inwestorzy doceniają zarówno nasze wyniki i tempo wzrostu, jak i innowacyjność. Jesteśmy postrzegani jako kluczowy dostawca kapitału dla mikro i małych przedsiębiorców w Polsce” – mówi Jacek Obrocki, Wiceprezes Zarządu PragmaGO.
W trakcie roku, w kolejnych emisjach Spółka wydłużała termin zapadalności i jednocześnie obniżała marżę, co nie wpłynęło negatywnie na popyt. Na koniec 2023 roku w obrocie giełdowym znajduje się 12 serii obligacji PragmaGO o wartości nominalnej 168 mln zł (wzrost o 51% w porównaniu do stanu na koniec 2022 roku).
Spółka dba o dywersyfikację źródeł finansowania. Inwestor strategiczny Spółki – Enterprise Investors – dostarcza kapitał własny. PragmaGO korzysta również z kredytów. W 2023 roku Spółka pozyskała finansowanie z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, co jest potwierdzeniem bardzo dobrej oceny jej zdolności kredytowej. PragmaGO utrzymuje też bezpieczny poziom wskaźników zadłużenia (relacja długu oprocentowanego pomniejszonego o gotówkę do kapitałów własnych na koniec 3 kwartału br. wyniosła 184%, przy dopuszczalnym limicie zapisanym w warunkach emisji obligacji na poziomie 400%).
PragmaGO od 2011 r. jest emitentem obligacji notowanych na rynku Catalyst. W tym czasie wyemitowała 29 serii obligacji o łącznej wartości nominalnej 407 mln zł. 17 serii o wartości 220 mln zł zostało spłaconych terminowo.
W 2023 r. PragmaGO wyemitowała cztery emisje prospektowe (serii B2, B3, B4 i C1) oraz jedną emisję skierowaną do ograniczonej grupy inwestorów (seria V).
Emisja (seria) | B2 | B3 | B4 | V | C1 |
Data | 27.01.2023 | 25.04.2023 | 27.06.2023 | 05.09.2023 | 27.11.2023 |
Zapadalność | 2 lata | 2 lata | 2 lata 3 miesiące | 2 lata 6 miesięcy | 3 lata |
Wartość nominalna emisji (mln zł) | 20,0 | 25,0 | 20,0 | 12,0 | 20,0 |
Marża nad WIBOR3M | 6,0% | 5,5% | 5,3% | 5,3% | 5,3% |
Popyt (mln zł) | 58,5 | 48,1 | 43,7 | 12,0 | 38,9 |
Liczba subskrybentów | 1 042 | 929 | 691 | 42 | 747 |
Redukcja | 65,8% | 48,0% | 54,2% | n.d. | 48,5% |
PragmaGO rozwija zarówno produkty faktoringowe, jak i pożyczki online, stawiając na wygodę klienta i nowe rozwiązania UX/UI. W zakresie usług embedded finance Spółka wprowadziła m.in. finansowanie w modelu Merchant Cash Advance z takimi partnerami jak Allegro czy Polskie ePłatności.
Nadesłał:
iwonamichalowska
|