MAŁY SKLEP - DUŻY ZYSK


2017-02-14
Przed właścicielami sklepów o małej powierzchni lub planujących ich otwarcie staje nie lada wyzwanie.
Przeczytaj również:
Skromna powierzchnia sklepowa może kojarzyć się
z proporcjonalnie mniejszymi możliwościami zarobku. Co zmienić, aby zwiększyć przychody takiego biznesu? Shop Doctor, Marek Borowiński radzi jak zorganizować powierzchnie w małych sklepach.
Pora roku wpływa na sprzedaż w sklepie
Prowadzący małe sklepy muszą skupić się na doborze asortymentu, na który
w danym momencie jest popyt. Koniec wakacji przynosi spadek liczby transakcji w mniejszych sklepach - przestają sprzedawać się zimne napoje, lody, piwa - te produkty, po które często sięgamy w upalne dni. Pod koniec września zaczyna się wzrost sprzedaży takich kategorii produktowych jak napoje gorące (herbata, kakao), wyroby czekoladowe, zupki w proszku, mocne alkohole, miody, mrożone warzywa i owoce, środki na przeziębienie i ból gardła, a także chusteczki higieniczne. Wszystko za sprawą coraz mniej przyjaznej pogody. We wrześniu dzieci i młodzież wracają do szkoły, co wpływa na rosnącą sprzedaż rogalików, drożdżówek, batonów, wafelków oraz słonych przekąsek w małych opakowaniach. Szybka reakcja na zmieniające się potrzeby klientów i odpowiednia modyfikacja asortymentu pozwala zniwelować straty w stosunku do przychodów w wakacje.
Kompletny asortyment na ograniczonej powierzchni
Zazwyczaj do małych sklepów systematycznie przychodzą ci sami konsumenci. Pracownicy z okolicznych biurowców, mieszkańcy sąsiednich osiedli lub osoby korzystające z pobliskiego przystanku. Mała powierzchnia oraz częste odwiedziny stałych klientów umożliwiają budowanie więzi między sprzedawcą a konsumentem, dzięki czemu ten pierwszy ma większą szansę poznać potrzebę swojego klienta niż kasjer w supermarkecie. W takich miejscach świetnie sprawdza się przeprowadzenie ankiety wśród stałych klientów, w celu poznania ich potrzeb i oczekiwań. Może okazać się, że pracującym niedaleko brakuje rano czasu, żeby przygotować lunch do pracy, ale chętnie kupiliby coś gotowego w pobliskim sklepie. Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość złożenia zamówienia telefonicznego lub stałego - niektórzy cenią sobie czas. Mając stałych klientów i znając ich potrzeby, trzeba ich w jakość, a nie w ilość. Sklep, który odpowiada na potrzeby konsumenta ma większą wartość. Taki sklep sprzedaje - czyli spełnia oczekiwania i klienta, i właściciela. Rolą małego sklepu jest optymalne zatowarowanie w produkty, po które najczęściej sięgają okoliczni mieszkańcy - tłumaczy dr Marek Borowiński, właściciel firmy Shop Doctor.
Kreowanie otoczenia w sklepie
Każdy mały sklep spożywczy powinien stawiać na produkty pierwszej potrzeby: mleko, jajka, pieczywo, sery czy warzywa. Sposób przeprowadzenia klienta przez sklep powinien być prosty i opierać się na kilku łatwych alejkach. Nie muszą być szerokie, ale zaprojektowane tak, aby klient miał zawsze łatwy dostęp do każdego z produktów. Do ekspozycji nabiału w sklepie potrzebny jest regał chłodniczy. Pamiętając o tym, że sklep ma bardzo małą powierzchnię, najlepiej wybrać taki model, który będzie zajmować jak najmniej miejsca, ale prezentować będzie wystarczająco dużo produktów. W takich sytuacjach dobrze sprawdza się wysunięta dolna półka - dzięki czemu zmieści się więcej produktów. Mały sklep dzięki takim rozwiązaniom bardziej ergonomicznie wykorzysta swoje możliwości.
Zrozum potrzeby klienta
- Na sklep trzeba patrzeć z punktu widzenia klienta. który chce mieć wszystko w jednym miejscu. Odpowiedzią na tę potrzebę są stoiska z bardzo popularnymi hot-dogami obok obok wyrobów słodkich, takich jak pączki i drożdżówki. Współcześnie, zależy nam na czasie, każdy się gdzieś spieszy, dlatego klienci docenią każde udogodnienie, które pomoże zaoszczędzić ich czas - wyjaśnia dr Marek Borowiński, Shop Doctor, ambasador Toptextil. W małych sklepach świetnie sprawdzają się zainstalowane dodatkowo monitory, na których widać aktualne wyprzedaże, promocje, nowe produkty w sklepie. Dzięki temu optymalnie wykorzystamy powierzchnię sklepową. Dlaczego warto wprowadzić takie rozwiązanie? Bo współczesny konsument oczekuje, że podpowiemy mu, jakie produkty mogą być komplementarne, co warto jeszcze dokupić. To sprawia, że klient jest zadowolony, a sklep ma większy obrót.


Nadesłał:

Naruszew

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl