Leasing samochodów - czas wyczekiwania
Gdy władze Związku Polskiego Leasingu, w lipcu ubiegłego roku, podsumowywały pierwsze półrocze widać było, że nastroje w branży nie są najlepsze. Bacznie obserwowano polską gospodarkę w poszukiwaniu zwiastunów oznaczających koniec recesji.
Nadzieją na poprawę sytuacji rynkowej miał być sektor małych i średnich przedsiębiorstw, który zawsze jako pierwszy reaguje na zmiany gospodarcze.
Musiało minąć jeszcze kilka miesięcy zanim w statystykach coś drgnęło. Dziś mówi się ostrożnie o początku końca kryzysu. Czy leasing, jako swoisty barometr gospodarki, właściwie prognozuje "odbicie od dna" - z pewnością jeszcze nie we wszystkich segmentach transportu i rodzajach świadczonych usług.
- Leasing jest bezpośrednio związany z rynkiem dóbr inwestycyjnych. Spadek zainteresowania w 2009 roku inwestycjami firm z sektora MŚP spowodował obniżenie popytu także na leasing. Najdotkliwiej skutki kryzysu odczuła branża transportowa, szczególnie w części związanej z rynkami zagranicznymi. W 2009 roku oddano do użytkowania o 57 % mniej ciągników siodłowych wraz z naczepami i przyczepami niż rok wcześniej. Bardzo dobrze na tym tle wypadł segment pojazdów ciężarowych do 3,5 t. Stosunkowo dobra sytuacja na rynku wewnętrznym oraz zamieszanie wywołane wyrokiem ETS-u w sprawie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od aut firmowych, spowodowały, że rynek samochodów dostawczych odnotował pozytywny trend w rozwoju. Lepsze wyniki niż rok wcześniej odnotowano także w leasingu maszyn rolniczych, maszyn dla przemysłu spożywczego oraz sprzętu gastronomicznego i medycznego. Niewątpliwie w rozwoju tych rynków niebagatelne znaczenie ma dopływ funduszy unijnych, co jest szczególnie widoczne we wzroście nakładów na modernizację i rozwój gospodarstw rolnych.
Tak gwałtowny spadek obrotów w rynku leasingu, z jakim mieliśmy do czynienia w roku 2009, to także efekt doskonałych (30-50 % wzrosty) wyników branży w latach poprzedzających nadejście kryzysu. Na szczęście okres spadków mamy już za sobą. Najlepiej świadczą o tym wyniki ostatniego kwartału. Praktycznie we wszystkich segmentach rynku odnotowano wzrost wartości oddawanych do użytkowania przedmiotów leasingu, w porównaniu do średniej z pierwszych trzech kwartałów roku. Dużą uwagę przywiązujemy do rozwoju współpracy z samorządami. To one dzisiaj są liderem na rynku inwestycji. Umożliwienie wykorzystania przez podmioty publiczne leasingu zwrotnego przy transakcjach na rynku nieruchomości może w znacznym stopniu poprawić płynność mocno już zadłużonych jednostek. Bardzo duży potencjał tkwi także w rynku konsumenckim. Mamy nadzieję, ze skierowanie do konsultacji społecznych projektów ustaw umożliwiających rozwój leasingu konsumenckiego zakończy trwający od lat spór dotyczący dostępności tego produktu także dla osób nie prowadzących działalności gospodarczej - powiedział AndrzejSugajski, dyrektor generalny ZPL.
- Podobnie jak cała gospodarka również branża leasingowa odczula skutku światowego kryzysu. Pierwsze oznaki spowolnienia w naszej branży widoczne były już w drugiej połowie 2008 r. Należy pamiętać, że największym beneficjentem usług leasingowych są małe i średnie przedsiębiorstwa, które najszybciej reagują na wszelkie zmiany w gospodarce. Jako pierwsze reagują na kryzys, i jako pierwsze odczuwają ożywienie. Branża leasingowa, nazywana jest barometrem polskiej gospodarki. Jako pierwsi odczuliśmy oznaki spowolnienia w ostatnich miesiącach 2008 i jako pierwsi zauważamy oznaki ożywienia. Pierwsze symptomy wychodzenia z kryzysu MSP w Polsce zauważyły już w IV kwartale 2009. Pojawił się impuls popytowy na dobra inwestycyjne generowane przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Konsekwencją tych inwestycji było znaczne wyhamowanie tempa spadku obrotów branży leasingowej.
W pierwszym półroczu 2009 roku rynek leasing skurczył się o ponad 40 % licząc rok do roku. Ale w III kwartale spadek ten wyniósł 21 %, a w ostatnim już tylko 11%. Ostatnie 3 miesiące poprzedniego roku przyniosły znaczne ożywienie na rynku pojazdów lekkich. Sięgające blisko 27 % spadki obrotów w tym segmencie w pierwszych 9 miesiącach ubiegłego roku, zamieniły się na wzrosty w ostatnim kwartale 2009. W tym okresie wzrost obrotów wyniósł 5 %. Rok 2009, w segmencie pojazdów, branża leasingowa zakończyła spadkiem na poziome blisko 35 %. Nieco lepiej w tym obszarze poradził sobie EFL, którego wynik było gorszy o 30 % od tego sprzed roku. Największe wzrosty zanotowaliśmy jako branża w segmencie pojazdów lekkich dostawczych do 3,5 T
Poprawa sytuacji na ryku pojazdów lekkich dostawczych spowodowana była między innymi wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przywrócił on bowiem definicję "auta z kratką", ale istniały uzasadnione obawy, że stan ten nie potrwa długo gdyż minister finansów zapowiadał możliwość szybkiego przywrócenia ograniczeń dotyczących odliczania VAT od paliwa i utrzymaniu niepełnego odliczenia VAT dla tych pojazdów. W tej sytuacji, przedsiębiorcy, którzy planowali nabycie pojazdów w niedalekiej przyszłości przyspieszali swoje decyzje inwestycyjne. Dodatkowym impulsem zakupowym były różnego rodzaju promocje zarówno u dealerów jak i w firmach leasingowych. W efekcie w IV kwartale 2009 roku branża leasingowa zanotowała w segmencie pojazdów lekkich dostawczych wzrost o blisko 8 % w stosunku do roku poprzedniego. Jednak słabe obroty na rynku pojazdów ciężarowych, na którym tylko w IV kwartale 2009 zanotowaliśmy spadek o blisko 52 %, sprawiły, że cały rynek środków transportu drogowego skurczył się o 35 % rok do roku. Te wysokie spadki obrotów na rynku pojazdów ciężarowych są konsekwencją odczuwalnego wciąż przez branżę transportową załamania na rynku przewozów międzynarodowych. Patrząc jednak na widoczne już lekkie ożywienie w gospodarce mogę zaryzykować stwierdzenie, że rok 2010 branża zakończy na niewielkim plusie.
W mojej ocenie sytuacja branży z kwartału na kwartał będzie się sukcesywnie poprawiała. Jednak szybszego wzrostu inwestycji należy spodziewać się w roku 2011. Ze wstępnych prognoz przygotowanych przez naszych analityków wynika, że w roku 2010 rynek pojazdów ogółem powinien wzrosnąć o ok. 7-7,5 %. Większych wzrostów oczekujemy w segmencie pojazdów lekkich ciężarowych, to jest o ok. 15 % liczone rok do roku. Zakładamy również na zahamowanie spadkowych tendencji na rynku pojazdów ciężarowych ciężkich i powrotu w tym segmencie do poziomu obrotów sprzed dwóch lat - dodaje Andrzej Krzemiński, prezes zarządu EFL SA.