Korekta kosztów
Księga przychodów i rozchodów (KPiR) to dokument służący do ewidencjonowania wszystkich czynności dokonanych przez firmę, takich jak sprzedaż oraz zakup towarów czy usług, inne poniesione koszty czy uzyskane przychody.
Innymi słowy – księga pozwala obliczyć zysk wypracowany przez firmę oraz oczywiście ewentualną stratę. W prowadzeniu KPiR demo z pewnością pomoże odpowiedni program, którego wersję demo bez trudu znajdziemy w Internecie. Często pojawia się jednak potrzeba wprowadzenia zmian do księgi – przede wszystkim w przypadku, gdy podatnik na czas nie wywiąże się z obowiązku spłaty należności wobec swoich kontrahentów, co de facto skutkuje koniecznością skorygowania dochodu w danym okresie (inaczej – zmniejszenia poniesionych przez firmę kosztów). Trzeba wtedy dokonać w księdze czynności zwanej korekta kosztów – jak jej dokonać? Korekta kosztów w KPiR nie jest, formalnie rzecz biorąc, trudna. Dokonuje się jej na podstawie wystawionej, a niezapłaconej faktury (lub umowy z daną firmą) z określoną datą spłaty należności i jej kwotą. Będzie ona stanowić dokument, który pozwala określić, o ile należy zwiększyć (skorygować) dochód naszej firmy, będący podstawą naliczenia podatku. Korekty możemy dokonać w kolumnach dotyczących poniesionych kosztów (wtedy poprzedzamy kwoty znakiem minus) lub uzyskanego dochodu (wtedy oznaczamy je plusem). Dobrze jest też wyróżnić korektę, zapisując ją kolorem czerwonym.
Nadesłał:
zami
|