Drogie samochody i markowa odzież – zakupy zamożnych Polaków


Drogie samochody i markowa odzież – zakupy zamożnych Polaków
2016-05-04
Według raportu KPMG, polski rynek dóbr luksusowych zamknął rok 2015 na poziomie 14,3 mld zł. To o 13% więcej względem poprzedniego. Każdego roku ten segment powiększa się o nowe produkty, które napędzają i tak prężnie działający biznes.

Rodzimy rynek dóbr luksusowych, w porównaniu z tymi światowymi, jest dość młody. Dopiero po roku 1990, światowe marki premium zaczęły dostrzegać potencjał w polskim konsumencie. Początkowo, przejawem tego była ciekawość, która od kilku lat przekłada się na realną sprzedaż. Polacy po prostu stali się bogatsi. Zaczęli inwestować, również w siebie, a dokładniej w swoje pomysły, które przynoszą im niebagatelne zyski.

Przeczytaj również:

Ze względu na liczne ograniczenia, dopiero od kilku lat możemy śmiało powiedzieć, że istnieje polski rynek dóbr luksusowych. Niewątpliwym przełomem było wkroczenie producentów światowych marek z tego segmentu, którzy nie tylko narzucili Polsce określone trendy, ale również zmusili do rywalizacji firmy krajowe.

 

Kim jest bogaty Polak?

Według raportu KPMG zamożną lub bogatą można nazwać osobę, której roczne dochody brutto przewyższają 85 tys. złotych. W 2015 roku takich osób było 969 tys. Statystyczny zamożny Polak zarabia miesięcznie powyżej 7,1 tys. złotych brutto. Najbogatsi są nazywani high net worth individuals. Mianem HNWI określa się osobę, która posiada płynne aktywa o wartości przekraczającej 1 mln dolarów. W Polsce jest 43 tys. mieszkańców, którzy zaliczają się do tej grupy.

W naszym kraju, najbardziej dochodowymi są branże motoryzacyjne, nieruchomościowe, odzieżowe, czy kosmetyczne, a wiec wszystkie te, które oferują klientowi przedmioty użytkowe, nie ekstrawaganckie. Polacy muszą mieć poczucie dobrze wydanych pieniędzy. Jednakże sytuacja z roku na rok ulega zmianie, bowiem eksperci z KPMG mówią, że obecnie najszybciej rosnącym jest segment usług hotelarskich i SPA.

 

Gdzie sprzedać luksus?

W pierwszej kolejności, zakupy dóbr luksusowych dokonywane są w centrach handlowych. Na drugim miejscu natomiast, i to chyba nikogo nie zdziwi, jest Internet. W badaniu KPMG 43% ankietowanych przyznało, że zakupy marek premium robi właśnie przez Internet.

W sieci bardzo łatwo można dotrzeć do potencjalnego klienta. Dzięki różnym technologicznym konfiguracjom i odpowiednim parametrom, reklama wyświetli się u kogo tylko chcemy. Stąd też, tak duża aktywność marek premium w Internecie. Doskonałym przykładem jest polska Galeria Handlowa Vitkac. Do końca 2015 roku miała wyłącznie sklep stacjonarny. W związku z licznym zainteresowaniem ze strony klientów, Galeria od stycznia 2016 roku uruchomiła sklep internetowy.        

Jednak sama obecność w sieci nie gwarantuje marce wysokiej sprzedaży. Wszystkie produkty z segmentu premium muszą mieć stosowną historię oraz idealne opakowanie. Bogaci i zamożni muszą wiedzieć za co płacą oraz mieć poczucie wyjątkowości, dlatego ważne jest aby kreacja reklamowa produktu była dostosowana do odbiory. Często przypominają one wysokiej jakości arcydzieła. Każdy element jest dobrany tak, by zapierać dech w piersiach i wywołać w odbiorcy potrzebę posiadania produktu.

Od 2008 roku liczba bogatych Polaków wzrosła dwukrotnie, natomiast w tym roku przekroczy ona ponad milion. Do 2018 roku zamożni rodacy wygenerują przychód rzędu 210 mld złotych. Czy to znaczy, że dystans dzielący polskich zamożnych do Europy zmniejszy się, a w kraju przybędzie nowych HNWI? Przekonamy się wkrótce.

Autor: Marcin Rupiński, CEO Royal Ad



Nadesłał:

KnowledgeHub Fund

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl