5 sposobów na sfinansowanie sprzętu do biura
*
Komputery, drukarki, biurka, telefony służbowe – to podstawowe wyposażenie, które powinna posiadać każda firma, niezależnie od wielkości. Niektóre z nich wydają się niewielkim kosztem, ale zakup np. kilku laptopów wysokiej jakości może wynieść kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. A nowoczesny sprzęt to dziś standard, bo jak pokazują badania GUS, ponad 96 proc. przedsiębiorstw z sektora MŚP wykorzystuje komputery do swojej działalności. Jak sfinansować taki zakup, zwłaszcza na początku funkcjonowania firmy? Eksperci Siemens Financial Services przedstawiają 5 sposobów.
Technologia wkroczyła w każdą dziedzinę życia prywatnego i zawodowego. Według danych GUS, w sektorze MŚP zaledwie niecałe 4 proc. firm obywa się bez komputera. Własną stronę internetową posiada blisko 67 proc. – co i tak jest znacznie poniżej średniej w UE (77 proc). Niemal co trzecie przedsiębiorstwo wykorzystuje również w swojej działalności media społecznościowe. Natomiast jak wynika z badania Siemens Financial Services, już w 2016 r. średnio co drugi przedsiębiorca z sektora mikro i MŚP kupował rzeczy do firmy w sklepach e-commerce. To pokazuje, że wysokiej jakości sprzęt jest niezbędny do utrzymania się na rynku i firmy – nawet mikro – muszą już na początku swojej działalności nabyć odpowiednie sprzęty biurowe. Jak to zrobić? Jest na to kilka sposobów.
Kredyt
Kredyt bankowy jest popularną formą finansowania inwestycji. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez CBM INDICATOR i Związek Banków Polskich, z tego typu finansowania skorzystało w 2019 roku 37 proc. firm małych i 46 proc. średnich. Niestety w przypadku przedsiębiorstw, które dopiero startują, kredyt jest poza zasięgiem. W większości przypadków, by uzyskać finansowanie firma musi działać minimum rok i mieć pozytywną historię kredytową.
- Przy inwestycji np. w sprzęt komputerowy – poza dostępnością - warto również zwrócić uwagę na czas, jaki przedsiębiorca musi poświęcić na pozyskanie takiego finansowania w stosunku do jego wartości. Niekiedy procedura trwa długo, wymaga odwiedzenia oddziału i czekania w kolejce. Korzystając np. z leasingu, środki na taki sprzęt można pozyskać w kilkanaście minut podczas wizyty w salonie lub online, bez wychodzenia z domu – mówi Grzegorz Jarzębski, Szef linii biznesowej Asset Finance w Siemens Financial Services.
Leasing online
Leasing należy do jednej z najpopularniejszych metod finansowania inwestycji. Niestety, często kojarzony z zakupem przede wszystkim samochodów i tradycyjną formą zawierania umów. W rzeczywistości, leasing jest wykorzystywany przy różnych inwestycjach (także tych mniejszych), m.in. zakupie maszyn i urządzeń, sprzętu IT czy nawet RTV/AGD. Kwoty finansowania mogą być zróżnicowane i zaczynają się nawet od 1 tys. zł. Co ważne, leasing jest dostępny w niektórych sklepach online np. już od 2017 r. za pośrednictwem platformy SimplyLease – należącej do Siemens Financial Services. Ta forma finansowania daje również korzyści podatkowe, np. przy leasingu operacyjnym możliwe jest wliczenie całej raty w koszty prowadzenia działalności.
- Leasing online jest jedną z najlepszych metod sfinansowania zakupu sprzętu do biura. W przypadku niektórych rozwiązań, takich jak SimplyLease, dostępną także dla firm, które rozpoczynają działalność. Dodatkowo, finansowanie można uzyskać nawet bez wkładu własnego i na niskie kwoty. Natomiast proces uzyskania leasingu ograniczony jest do minimum, a sama decyzja o przyznaniu finansowania wydawana jest w 15 minut – mówi Grzegorz Jarzębski z Siemens Financial Services.
Pożyczka
Przedsiębiorcy mają do dyspozycji również pożyczki dla firm. Oferują je banki oraz podmioty pozabankowe. W przypadku tych pierwszych, podobnie jak przy kredycie, firma zazwyczaj musi funkcjonować min. 6 lub 12 miesięcy, co ogranicza dostępność finansowania dla dopiero startujących biznesów. Pożyczkodawcy niebankowi oferują bardziej elastyczne warunki dając możliwość uzyskania finansowania już na starcie prowadzenie działalności. Decydując się na tego typu formę pozyskania pieniędzy warto zapoznać się m.in. z doświadczeniem firmy na rynku.
Środki własne
Jak wynika z badania CBM INDICATOR i ZBP, firmy z sektora MŚP najczęściej wykorzystują środki własne do finansowania inwestycji. Jest to najbardziej komfortowa forma, jednak w przypadku dłużej funkcjonujących przedsiębiorstw nie pozwala w pełni wykorzystać możliwości na rozwój. Z kolei firmy, które dopiero startują, mają wiele wydatków, ale nie generują jeszcze wysokich przychodów, w związku z czym często brakuje im kapitału.
- Sprzęt komputerowy jest niezbędny w dzisiejszym biznesie, niezależnie od wielkości firmy czy branży. Urządzenia elektroniczne stały się centrum sterowania firmą i to nie tylko dla freelancerów czy informatyków. Przedsiębiorcy mają dziś do dyspozycji całą gamę produktów finansowych, które minimalizują jednorazowe wydatki, pozwalając utrzymać elastyczność budżetową i konkurencyjność. To szczególnie ważne dla młodych firm, które nie uzyskując jeszcze stabilnych przychodów, generują stałe koszty. Opisywane rozwiązania dają szybki dostęp do najnowocześniejszych urządzeń, spłacanych w wygodnej, miesięcznej racie – mówi Grzegorz Jarzębski z Siemens Financial Services.
- Musimy także pamiętać, że technologia bardzo szybko się zmienia i sprzęt w ciągu kilkunastu miesięcy może już być przestarzały. Dlatego efektywnym rozwiązaniem jest skorzystanie z rozwiązań, które umożliwiają prostą i mało kosztowną wymianę, jak np. leasing – dodaje.
Dotacje i dofinansowania
Na polskim rynku przedsiębiorcy mogą skorzystać również z różnego rodzaju dofinansowań lub dotacji na rozwój bądź start. Wsparcie pochodzi m.in. z instytucji państwowych lub UE. Jedną z najpopularniejszych jest dotacja na rozpoczęcie działalności gospodarczej, o którą można się ubiegać w urzędach pracy. Warto jednak pamiętać, że tego typu finansowanie może być wykorzystane jedynie na ściśle określone cele (np. na zakup towarów) oraz należy spełniać kilka, kilkanaście wymogów. Możliwość wykorzystania dotacji na wyposażenie i sprzęt do firmy jest ograniczona. Dodatkowo, sama procedura jest bardzo czasochłonna, wymaga złożenia kilku dokumentów, spotkań i oczekiwania na decyzję. Sama dotacja może również nie wystarczyć na pokrycie wszystkich kosztów na starcie, dlatego warto połączyć tego typu wsparcie z korzystnym finansowaniem zewnętrznym.
Nadesłał:
Radosław Pupiec
|