Jak unikać zatorów płatniczych w firmach?
Zatory płatnicze spędzają sen z powiek wielu przedsiębiorcom. Samodzielna, tradycyjna windykacja generuje duże koszty i zajmuje cenny czas pracowników, często pogarsza także relacje z kontrahentami.
|
Czy wiesz, jak skutecznie pilnować swoich płatności?
Aby windykacja była skuteczna, musi być przede wszystkim regularna. To jednak wymaga poświęcania na nią dużej ilości czasu (wielokrotne sprawdzanie, czy faktura została zapłacona, wykonywanie telefonów, przygotowywanie i wysyłanie pism lub maili, osobiste spotkania z kontrahentami) oraz pieniędzy (oprócz takich kosztów jak czas pracowników należy uwzględnić także koszty biurowe: telefon, znaczki, obsługa wysyłek itp.).
Jak wszyscy dobrze wiedzą – ciągle trwa kryzys finansowy, co mocno odbija się na firmach. Najważniejsze w tym momencie jest więc skupienie się na głównej działalności przedsiębiorstwa, a nie dokładanie pracownikom kolejnych, zajmujących ich cenny czas obowiązków.
Jak więc skutecznie pilnować płatności, ponosząc przy tym minimalne koszty? Rozwiązaniem jest automatyczne narzędzie do windykacji, które generuje przypomnienia o płatności w oparciu o własny wzór wezwania do zapłaty, takie jak np. eWezwanie.
Automatyczne wezwanie do zapłaty
Automatyczna windykacja rozwiązuje wiele problemów – mówi Jacek Krzaczek z firmy DobryPlatnik.pl - Upominanie się o niezapłacone faktury jest nieprzyjemne dla obu stron – i wierzyciela, i dłużnika. Z systemem eWezwanie nie tylko zwiększamy skuteczność windykacji dzięki wykorzystaniu różnych form powiadomień, np. mail, SMS, faks czy list polecony, ale także zachowujemy pozytywne relacje z klientami.
Automatyczne wezwania do zapłaty mają jeszcze inne zalety:
- obniżają koszty (wezwania do zapłaty z programu eWezwanie wysyłane są bezpłatnie lub za drobną opłatą, stanowiącą ułamek kosztów tradycyjnej windykacji);
- nie wymagają poświęcania czasu (dane o płatnościach pobierane są automatycznie z programu do prowadzenia firmy bez ingerencji pracownika);
- zwiększają profesjonalizm działań (przypomnienia są wysyłane przez firmę zewnętrzną).
Dlaczego klienci nie regulują płatności terminowo?
Mogłoby się wydawać, że powód jest banalnie prosty – nie mają pieniędzy. Sprawa jednak wygląda trochę inaczej. Niewielu dłużników to rzeczywiści bankruci, którzy nie mają żadnych środków. Zdecydowana większość to firmy, które opóźniają płatności z innych powodów i płacą tylko wybranym kontrahentom.
Komu dłużnik zapłaci w pierwszej kolejności?
- tym, którym musi – dobrym argumentem może być np. odcięcie od kluczowych towarów lub usług, bez których firma nie może prowadzić swojej działalności;
- tym, którzy pilnują swoich płatności – ponieważ takich kontrahentów traktuje poważniej i jest świadomy, że mogą pojawić się nawet konsekwencje prawne.
Na to, czy Twoje towary lub usługi są kluczowe dla kontrahenta niestety nie masz wpływu. Możesz jednak upominać się o swoje i pilnować płatności. Nie bój się o to, że stracisz klienta – zastanów się, czy naprawdę chcesz współpracować z kimś, kto nie płaci za Twoje usługi, przez co nie tylko okazuje Ci brak szacunku, ale i stawia w trudnej sytuacji finansowej?
Nie ma jednak sensu od razu wszczynać postępowania sądowego – większości kontrahentów wystarczy wysłać jedno przypomnienie, by uregulowali przeterminowaną płatność.
Czy Twoi klienci też nie płacą w terminie?
Jeśli odpowiedziałeś na to pytanie twierdząco, nie jesteś sam. Zgodnie z danymi udostępnionymi przez DobryPlatnik.pl, 100% polskich przedsiębiorców boryka się z tym problemem. Prawie połowa właścicieli firm deklaruje, że od 11 do aż 30% wystawionych przez nich faktur jest płacona z opóźnieniem.
Skuteczna windykacja
Wezwania do zapłaty nie wyeliminują wszystkich opóźnionych płatności, ponieważ w niektórych przypadkach jest to po prostu niemożliwe i konieczne staje się wejście na drogę sądową. Automatyczne wezwanie do zapłaty pomoże jednak znacząco zmniejszyć skalę problemów – i o to właśnie chodzi.
Nadesłał:
Dorota Bal
|