Gdy biuro księgowe popełni błąd – kto odpowiada?


Gdy biuro księgowe popełni błąd – kto odpowiada?
2016-11-21
Zlecając prowadzenie księgowości na zewnątrz musimy liczyć się z tym, że biuro księgowe może popełnić błąd. Warto zabezpieczyć się przed ewentualnymi, niezbyt miłymi konsekwencjami takiego błędu.

Wystarczy, że podpiszemy odpowiednią umowę, a zminimalizujemy ryzyko tego typu kosztownych pomyłek księgowych.

Przeczytaj również:

Czy biuro księgowe ma ubezpieczenie?

Wybierając biuro rachunkowe powinniśmy jak najbardziej ograniczyć ryzyko błędu. Pierwsze, co powinniśmy zrobić, to sprawdzić czy dane biuro księgowe posiada wszystkie uprawnienia do prowadzenia tego typu działalności. Każde biuro księgowe powinno posiadać certyfikat Ministra Finansów. Jednak najważniejsze, z punktu widzenia ewentualnych błędów, jest sprawdzenie, czy biuro ma wykupione ubezpieczenie. Jeżeli składka ubezpieczenia jest niska, to można podejrzewać, że nie obejmuje wszystkich błędów. Im wyższa składka na ubezpieczenie, tym możemy być spokojniejsi, że ta firma dba o bezpieczeństwo swoich klientów.

Umowa musi być dobrze sformułowana

Każdą umowę, którą podpisujemy należy bardzo dokładnie przeanalizować, zanim ją podpiszemy. Umowa musi zawierać odpowiednie sformułowania, zahaczać o kwestie istotne i stanowić dla nas zabezpieczenie w razie problemów. W umowie powinien znajdować się zapis, który mówi o konsekwencjach w przypadku błędu popełnionego przez pracowników biura księgowego. Trzeba jednak pamiętać, że sama umowa nie jest dla Urzędu Skarbowego żadnym powodem, aby nie ściągać od przedsiębiorcy podatków. Biuro księgowe je wylicza, lecz nie zwalnia nas to z obowiązku względem Urzędu Skarbowego. Z przepisów wynika w sposób jednoznaczny, że za wszystkie błędy, które popełni biuro rachunkowe odpowiada podatnik lub płatnik podatków i składek. Biuro rachunkowe ponosi tylko odpowiedzialność odszkodowawczą, której możemy dochodzić na drodze postępowania w sądzie cywilnym.

Odszkodowanie od biura rachunkowego

Przedsiębiorca ma prawo do dochodzenia odszkodowania od biura rachunkowego za konsekwencje wynikłe ze złych obliczeń podatkowych lub nierzetelnego prowadzenia księgowości. Podstawą do wszczęcia postępowania jest w tym wypadku art. 471 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z tymi przepisami prawa biuro rachunkowe jest zobowiązane do naprawienia szkody wynikłej z nienależytego wykonania zobowiązania. Oczywiście, jeśli się okaże, że to klient biura doprowadził do pojawienia się tych błędów, to biuro rachunkowe nie może ponieść za nie odpowiedzialności ( np. nie dostarczył jakiś dokumentów, przez co biuro rachunkowe źle wyliczyło podatek do zapłaty). Biuro rachunkowe, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, jest zobowiązane do posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Gdy przedsiębiorca żąda odszkodowania, to jest ono przyznawane przez ubezpieczyciela.

Co w przypadku popełnienia przestępstwa?

W przypadku popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia to do odpowiedzialności zostaje pociągnięty księgowy, który się go dopuścił lub właściciel danego biura rachunkowego. Przepisy jasno określają, że nie można nałożyć kary na osobę, której nie można przypisać winy w czasie popełnienia czynu zabronionego.

 

Wszelkie porady, które pojawiły się w powyższym artykule zostały skonsultowane z biurem rachunkowym Evertax.

 



Nadesłał:

Danutar

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl