Co czeka e-commerce w 2022 roku i dalszej przyszłości?


Co czeka e-commerce w 2022 roku i dalszej przyszłości?
2021-12-15
Polskie firmy szukają sposobów na pozyskanie nowych klientów, inwestując m.in. w rozwiązania wspierające sprzedaż w kanale online. I słusznie, bo e-commerce to najdynamiczniej rozwijający się rynek.

To pewne, że sektor handlu internetowego nie zatrzyma się przez najbliższe lata, ponieważ konsumenci deklarują, że nawet w przypadku ustania pandemii nadal będą korzystać ze sklepów internetowych. W efekcie firmy działające w tym segmencie muszą przygotować się nie tylko na przypływ nowych klientów i zadbać o customer experience, ale i odpowiednio zabezpieczyć swoją infrastrukturę przed cyberatakami.

Przeczytaj również:

Polska jednym z najszybciej rosnących rynków e-commerce w Europie

162 mln zł - to według badania PWC „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce" szacowana wartość, jaką osiągnie rynek e-commerce w Polsce w ciągu najbliższych 5 lat. Już w 2020 r. kanał online mógł cieszyć się 14 proc. udziału w wartości sprzedaży detalicznej w Polsce. Wpływ na to miały m.in. pandemia i przyspieszony rozwój platform e-commerce. Dane wskazują na to, że trend ten będzie się nie tylko utrzymywał, ale i z każdym rokiem rósł w siłę, bo niemal 85 proc. Polaków deklaruje, że nawet po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów. Raport Accenture „Konsument w nowej rzeczywistości" wskazuje, że w maju 2019 roku w sieci kupowało 57 proc. internautów, rok później było to już 72 proc., a obecnie 60 proc. kupuje regularnie. W 2020 roku Polacy dokonali zakupów online na ponad 15,3 mld euro. To wzrost o 31,4 proc. w stosunku do roku 2019. Polski rynek e-commerce należy do najbardziej dynamicznie rosnących rynków europejskich. Według badań organizacji eCommerce Europe, Polska uzyskała najlepszy wynik w całej Europie, choć to wynika z tego, że jesteśmy dopiero na początku drogi rozwoju w porównaniu do rynków zachodnich.

Młodość i mobilność idą w parze. Jeśli firmy chcą odnosić sukcesy na płaszczyźnie e-commerce, muszą otworzyć się na potrzeby pokolenia Z, ponieważ w najbliższych latach to ono będzie stanowić główną grupę konsumencką. A jak kupują młodzi? Według badania „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska", w najmłodszej grupie respondentów najczęściej wybieranym w kontekście e-commerce'u typem urządzenia jest telefon - wskazało go aż 92 proc. badanych w wieku 15-24 lat. Choć ogólnie, we wszystkich grupach wiekowych, najczęściej w procesie zakupów online używany jest laptop (80 proc. wskazań), a na dalszych miejscach - smartfon (69 proc.) oraz komputer stacjonarny (50 proc.). Wydaje się zatem, że sprawna, kompletna i bezpieczna infrastruktura IT to kluczowy filar dla firm.

- Nie tylko w zachowaniach konsumenckich zaszła zmiana. Pandemia i powracające lockdowny sprawiły, że wiele firm przyspieszyło proces transformacji cyfrowej i postawiło na swój rozwój w świecie online. To, co stanowi teraz dla nich priorytet, to dostosowanie swojej infrastruktury do obsługi większej ilości klientów, zwłaszcza w momentach tzw. pików sprzedażowych oraz utrzymanie ciągłości działania systemów IT, biorąc pod uwagę fakt, że liczba cyberataków drastycznie rośnie - wskazuje Natalia Gawłowska, dyrektor marketingu w firmie Polcom.

 

Cyfrowe cele Europy: 75 proc. przedsiębiorstw w UE powinno korzystać z chmury do 2030 r.

Jednym z celów Komisji Europejskiej jest digitalizacja przedsiębiorstw do 2030 roku. Zgodnie z tą wizją, 75 proc. firm w Unii Europejskiej powinno korzystać między innymi z rozwiązań chmurowych. Polskie firmy z sektora handlowego już dziś zasługują na pochwałę, bo radzą sobie nieźle, mimo różnych przeciwności. Z raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej, wiemy, że 61 proc. badanych firm i instytucji w Polsce słyszało o przetwarzaniu danych w chmurze, a korzysta z niego - połowa z nich. Firmy, które korzystają z cloud computingu dostrzegają korzyści, ale mają też obawy.

Firmy zmagające się w obliczu pandemii z niemożliwymi do przewidzenia przestojami czy nieobecnościami swoich pracowników musiały w szybkim tempie zbudować cyfrowe kanały i skoncentrować się na działalności online. Biznes w chmurze to przede wszystkim bezpieczeństwo, ale i szansa na optymalizację kosztów, rozwój i zbudowanie przewagi konkurencyjnej, a polscy retailerzy o tym wiedzą.

Poczta Kwiatowa®, firma będąca pionierem w sprzedaży kwiatów za pośrednictwem Internetu, skupiła się na zapewnieniu większego bezpieczeństwa swoich serwerów i gromadzonych danych. W tym celu firma wdrożyła rozwiązanie Polcom SOC, czyli Security Operation Center w modelu usługowym.

- Bez odpowiednio niezawodnej infrastruktury IT, firma nie jest w stanie skutecznie konkurować na rynku e-commerce. Nawet sekundowy przestój w działaniu serwisu wpływa negatywnie na jego ocenę przez klientów i w konsekwencji, skutkuje ich utratą - mówi Mariusz Juranek, dyrektor handlowy w Polcom.

- Korzystamy z chmury obliczeniowej już od 4 lat i niejednokrotnie przekonaliśmy się o tym, jak dobry był to wybór. Nowa usługa zapewni szerokie, aktywne wsparcie, szczególnie istotne w okresach zwiększonego zainteresowania naszą ofertą. Cloud computing skutecznie chroni nas przed nagłymi lub zbędnymi wydatkami w infrastrukturę IT. Dzięki chmurze nie doświadczamy problemów w trakcie pików zakupowych i jesteśmy w stanie dostarczyć klientom sprawną platformę, pomimo jej dużego obłożenia, a jednocześnie nie przepłacamy za zasoby, których byśmy nie wykorzystali w spokojniejszych okresach - dodaje Michał Sikora z Poczty Kwiatowej®.

Z przeprowadzonego w sierpniu 2021 r. badania Związku Przedsiębiorców i Pracodawców na podmiotach rynku e-commerce w Polsce, dowiadujemy się też, że są aspekty, których przedstawiciele branży e-commerce obawiają się na swojej drodze do transformacji cyfrowej. Na liście barier znajdują się m.in.: brak wiedzy na temat chmury i innych rozwiązań, niewystarczające środki finansowe, wysokie koszty market place-ów, skomplikowane kwestie prawno-podatkowe lub trudności logistyczne.

Przedsiębiorstwa z branży e-commerce, mimo iż dysponują własnymi zasobami, sięgają po wsparcie wszędzie tam, gdzie im samym brakuje doświadczenia, wiedzy lub narzędzi. Reorganizacja pracy związana z wybuchem pandemii była testem dla wielu przedsiębiorstw e-commerce, a te korzystające z chmury mogą cieszyć się stałą dostępnością systemów, skalowalnością czy elastycznością.

Ciągłość i bezpieczeństwo działania firmy a customer experience

Wygodna płatność, szybka dostawa, intuicyjność procesu zamawiania, brak problemów technicznych np. z dokonaniem płatności lub dostosowaniem strony do urządzeń mobilnych i wiele innych drobnych zdarzeń mogą decydować o customer experience. Jednak obok dbałości o jakości usług, podstawą jest bezpieczeństwo. Według danych CDNetworks, 2020, e-commerce był trzecim najczęstszym celem cyberataków w Polsce, mających na celu przechwycenie danych czy brak dostępu do infrastruktury IT. Stąd np. Poczta Kwiatowa® dążyła do tego, aby zabezpieczyć serwis internetowy przed cyberatakami i utratą danych przenosząc je do chmury, a przy tym jednocześnie zyskać pełne wsparcie w zakresie monitoringu i reakcji na incydenty bezpieczeństwa.

- Zarówno chmura obliczeniowa, jak i SOC, pozwalają optymalizować koszty i chronią przed nieprzewidzianymi wydatkami, które mogłyby zaskoczyć naszą firmę przy korzystaniu z własnej infrastruktury. Szacujemy, że rezygnacja z wdrożenia pełnego systemu monitoringu incydentów bezpieczeństwa na własną rękę na rzecz korzystania z systemu SOC zmniejszyła koszty nawet o 85 proc. Bezpieczeństwo w połączeniu z niezawodnością wynikającą z dostosowania się chmury do zainteresowania klientów, pozwala nam na niemartwienie się kwestiami technicznymi i poświęcenie energii oraz finansów na dalsze rozwijanie firmy oraz dostarczanie klientom usług w niezmiennej jakości - mówi Michał Sikora z Poczty Kwiatowej®.



Nadesłał:

Mondaypr

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl